22 Eylül 2012 Cumartesi

Hassan Khan Sergisi-Beyoğlu Salt -Yılmaz Parlar


Hassan Khan
21 Eylül 2012 – 6 Ocak 2013
SALT Beyo
ğlu
Sanatçı, müzisyen ve yazar Hassan Khan’ın bugüne
kadarki en kapsamlı sergisi, 21 Eylül’de SALT
Beyo
ğlu’nda açılıyor. Kahire’de yaşayan Khan (1975),
90’ların sonunda i
şlerini sanat kurumlarında
sergilemeye ba
şlamadan önce, son derece yenilikçi ama
nadiren kamuya açılan
underground bir sanat ve müzik
ortamında üretim yaptı. Ana akıma alternatif olu
şturan
güncel bir kültürel perspektif ortaya koymak üzere
çalı
şan ve kimi zaman iş birlikleri yapan Khan’ın,
özellikle deneysel müzik ve video alanlarında bu bölgede
öncü bir etkisi oldu
ğu kabul edilir.

Khan’ın sanatsal üretiminde kullandı
ğı
disiplinlerarası yöntemler, gözlem, etkile
şim ve
ba
ğıntılar kadar daha kişisel bir içsel iletişim
kayna
ğından temel alır. Sanatçı bu deneyimleri çok
yönlü bir katmanlandırmayla video, dijital animasyon,
performans dokümantasyonu, heykel, yazı, dil, foto
ğraf,
ses ve enstalasyon mecraları üzerinden aktararak çok
özel ve biçimsel bir dil geli
ştirir. Her ne kadar bu sanatsal
dil kendisini açıklamaya ya da daha derin kaynaklarını
if
şa etmeye çalışmıyorsa da, izleyiciye etkileşime
girebilece
ği bir karşılaşma sunar.

Khan, oyuncularla çalı
şarak işlerinin en temel
kısımlarından biri olarak niteledi
ği kendilik duygusuna
sahip karakterler yaratır.
İşlerinde zaman duygusu da
aynı derecede belirgindir. Müzik,
tabla dubb (2007)
albümündeki gibi popüler Mısır tablası ile elektronik
müzik karı
şımı ya da Dom Tak Tak Dom Tak’ta (2005) bir
emprovizasyon, kayıt ve miksaj karı
şımına dönüştürülenShaabi sokak müzi
ği gibi kulağa tanıdık gelir.

çekilmi
ş fotoğrafları veya Blind Ambition
(2012) adlı
videosu, eri
şilebilir görünen bir dolaysızlık çağştırarak
neredeyse üretiminin kavramsal temellerine ba
şkaldırır.
İş
adlarındaki davetkârlık ve sözcük oyunları, birden çok
ki
şisel tarihin incelikli ayırımlarının yanı sıra, her bir
i
şin değerlendirilmesi bağlamında çok daha girift
ideolojik, sosyo-politik ve kavramsal konum
katmanlarına i
şaret eder.
SALT Beyo
ğlu’nda açılan Hassan Khan, bu yıl
katıldı
ğı dOCUMENTA (13) dâhil olmak üzere
uluslararası platformlarda tanınırlı
ğı sürekli artan ve
sıklıkla farklı ülkelerde özgün i
şlerinden oluşan
performanslar düzenleyen Khan’ın ilk büyük ki
şisel
retrospektif sergisi. Sanatçının 1990’lardan 2012’ye
i
şlerini bir araya getiren sergi, daha önce gösterilmemiş
ya da yalnızca Mısır’da sunulmu
ş erken dönem
üretimleri de içeriyor. Sergide 1995’ten bu yana
gösterilmemi
ş olan Lungfan adlı video (Amr Hosny ile iş
birli
ği) ve daha önce sadece 2005 ve 2007’de Torino’da
gösterilmi
ş olan Dom Tak Tak Dom Tak (2005) adlı
enstalasyonun yanı sıra,
The Hidden Location (2004),
Jewel
(2010) ve Muslimgauze R.I.P. (2010) adlı iyi
ele
ştiriler almış videolar bulunuyor. Seçili işlerinin
ço
ğunun ilk kez aynı mekânda sergilenmesi, izleyiciye
Khan’ın sanat prati
ğinin çeşitliliği ve gelişimini ayrıntılı
ş
ekilde inceleme imkânı sunuyor.
Khan, Temmuz 2011’de SALT Beyo
ğlu’nda,
Superstructure (The Ammunition of the Nation)
adlı bir
performans gerçekle
ştirmişti. Bu performansın videosu
ile sergi turları ve ili
şkili programlar hakkında ayrıntılı
bilgiye saltonline.org üzerinden eri
şilebilir.
Hassan Khan, Chantal Crousel Gallery tarafından
temsil edilmektedir

yilmazparlar@yahoo.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder