16 Kasım 2021 Salı

AÇMA ÇÖREK-YILMAZ PARLAR

 
                                                           

 

OTLU PEYNIRLI ÇÖREK








Çörek dedim ama açma desem değil poğaça desem değil. Aslında daha çok minik ekmeklere benziyor ama ekmek kadar da yumuşak değil. Bu tarif kötü bir çeviriye sahip fransız yemek kitabımdan ama ben oldukça değiştirdim. Orijinal tarifle pek alakası kalmadı. Otları değişti, malzeme miktarları ve çeşitleri değişti.

Sonuç olarak ben niye bunu akşamın darında yaptım keşke kahvaltıya yapsaydım diyebileceğim harika bir şey çıktı. Kahvaltı da sıcakken, ekmek gibi tereyağıyla, reçelle, zeytinle veya çeşitli soslarla harika olabilir. İçindeki otları sevmeyenler olabilir o zaman içine zeytin dilimleri koyabilirsiniz veya hamuruna peynirle beraber zeytin ezmesi katabilirsiniz. Pulbiber de acı sevenler için güzel olur. Bu çöreğin özelliği hepsi bir arada olması!

Yukarıdaki fotoğrafta da görebileceğiniz üzere akşam yemeği öncesi dayanamadım sıcakken iki taneyi yedim. İçi yumuşak dışı çıtır. Yaklaşık 16 adet oluyor. Daha ekmeğimsi olsunlar diye üzerine yumurta sürmedim. Siz isterseniz bir fırçayla ekstra zeytinyağı sürebilirsiniz. Tarifte fırçayla süt sürmemizi tavsiye etmiş ama ben yoğurt da olabilir diyorum. İçi zaten çok otlu olduğundan üzerine de çörekotu serpmek istemedim. Siz isterseniz beyaz peynire biraz da kaşar peyniri rendesi katabilirsiniz. Notlarım bu kadar şimdi tarife geçelim.








Malzemeler,

  • 3 çorba kaşığı kıyılmış maydanoz
  • 1 çorba kaşığı kıyılmış taze kekik
  • 1,5 çorba kaşığı kıyılmış dereotu
  • 5 çorba kaşığı ezilmiş beyaz peynir
  • 10gr yaş maya
  • 3 çorba kaşığı tereyağı 
  • 3 su bardağı un
  • 1/2 tatlı kaşığı tuz
  • 1 su bardağı süt & su karışık (süt çoğunlukta)
  • Zeytinyağı

Hazırlanışı,
  1. 2,5 su bardağı unu ve tuzu birlikte geniş bir kaba eleyin. Kıyılmış otları katıp harmanlayın ve ortasını bir çukur olarak açın.
  2. Su & süt karışımını bir cezveye koyup içine de tereyağını atın ve ılık olacak kadar ısıtın ve tereyağının erimesini bekleyin. Tereyağı eridikten sonra içine yaş mayayı atıp eritin.
  3. Tereyağlı sütlü mayalı karışımı unun ortasındaki çukura dökün ve yoğurun. Cıvık bir hamur olacak. Çatalla ezilmiş peyniri ekleyin ve yoğurmaya devam edin. Kalan yarım bardak unu da ilave edin ve toparlamaya çalışın.
  4. Son olarak 2 kaşık kadar zeytinyağı dökerek hamuru iyice toparlayın.
  5. Yağlanmış tepsiye, hamurdan erik büyüklüğünde parçalar koparıp biraz yassılaştırarak dizin.
  6. Biraz ısıtarak ılıttığınız fırında mayalanmaları için yarım saat kadar bekletin (Bu sırada fırın çalışmıyor olsun).
  7. Yarım saat sonra 175 derecede pembeleşinceye kadar pişirin.  

BADEMLI AÇMA


DSCN6106

Kuzenim tarifleri yolluyor yavaş yavaş...Açma için;
Malzemeler;
  • 1 Su bardağı ılık su
  • 1 Su bardağı zeytinyag veya suvıyağ
  • 1 Su bardağı ılık süt
  • 1/2 Cay bardağı şeker
  • 1 Tatlı kaşığı tuz
  • 1 Maya
  • 150gr tereyağ (Oda sıcaklığında)
  • Aldığı kadar un
  • Kıyılmış badem
Hazırlanışı;
  1. Bu malzemelerle eline yapışmayacak bir kıvamda yoğrulan hamur 15-20 dakika mayalanacak.
  2. Baklava bezesi kadar koparılıp, elde acılacak içine yumusak tereyağı sürülecek, rulo yapıp, ruloya düğüm atıp, düğümü alta gelicek sekilde tepsiye konucak.
  3. Yumurtanin sarısı, cok az akı çırpılacak ve üstlerine sürülecek. Üstüne arzuya göre susam, çörek otu, veya kesilmis badem (benim tercihim) serpiştirilip yarım saat tepside bekletilecek.
  4. Önceden ısıtılmamış fırında 180 derecede pişirilecek.

ÖRGÜ ÇÖREKLER




Pasta malzemelerini alınca yapacağım pastayı unuturum tarif bulunca malzeme bulamam bazen. Eskiden olmazdı bu. Bizim evden midir İstanbul'un havasından mıdır bilmem bir kaç sefer aldığımız malzemeyi kullanmadan çöpe attık. Sonuncusu bize ders oldu. bir, iki seferlik malzeme alıyoruz. Günler sonra mahlep aldım, dolaba baktım yaş maya yok. Toz maya var ama hiç kullanmadım. Günlerden Cumartesi annemin bana bir bağ pırasa aldığı gün ki evde yok. İrem'in annesini arıyorum maalesef o da yok. Yap sen güzel olur diyen birini bulamadan başlıyamadım. Ama buldum sonunda biraz tersiydi beklediğim cevabın ama idare ettim. "Güzel oluyor ama uğraşma" dedi annem telefonda... Uğraştım;
Malzemeler;


  • 600 gr. un
  • 40 gr. yaş maya( 1 paket kuru maya kullandım)
  • 1,5 bardak ılık su (su, süt karışık kullandım)
  • 1 yemek kaşığı mahlep
  • 150 gr. tereyağ
  • 150 gr. pudraşeker
  • 4 adet yumurta(küçük)
  • 1 çay kaşığı tuz

Hazırlanışı;

  1. Maya ılık yarım bardak sütte eritilir. Un elenir, ortasına mayalı süt koyulur üstü çok az unla örtülür.
  2. Pudra şekeri, eritilmiş yağ, üç yumurta, mahlep, tuz ve kalan ılık su-süt ilave edilir yoğrulur.
  3. Üstü kapalı olarak ılık bir yerde kabarana kadar bekletilir. Tekrar yoğrulur.
  4. Hamur yumurta büyüklüğünde parçalara bölünür. Düz bir yerde silindir şeklinde yuvarlanır. Üç veya dört silindir saç örgüsü şeklinde örülür, uçları birleştirilir.
  5. Yağlanmış tepsiye alınır üstüne yağ sürülür ve kabarması için
    biraz bekletilir.
  6. Çırpılmış yumurta sürülür, çekilmiş badem, fındıkla süslenir. Önceden ısıtılmış fırında pişirilir.

Bu çöreklere bir daha yaptığımda kuru üzüm koyacağım sanırım. Çünkü tatlı bir çörek ve sıcakken daha güzeller bence...

KISVE (BIR TÜR AÇMA)





Bu açmalar kruvasan görünümüne benziyor ama onun kadar puf ve çıtır olmasa da yine de normal açmalar ve poğaçalardan daha farklı ve lezzetli özellikle kahvaltılarda tavsiye ediyorum.

Malzemeler;

  • 2 su bardağı ılık süt
  • 1 su bardağı sıvıyağ
  • 1 paket yaşmaya
  • 1 tatlı kaşığı şeker
  • 1 tatlı kaşığı tuz
  • 1 yumurta
  • Aldığı kadar un, (Yumuşak ama ele yapışmayan bir hamur olucak kadar)
  • Oda ısısında yumuşamış tereyağı veya margarin

  • Kıyılmış maydanozla karıştırılmış ezilmiş yağlı beyaz peynir

    Hazırlanışı;
    1. 1 paket yaşmayayı ılık sütün içinde eritin, sıvıyağı tuzu, şekeri ekleyin karıştırın yavaş yavaş yoğurarak un eklemeye başlayın (tarif anneme ait olduğundan unu ölçemedim). Yumuşak ama toparlanan bir hamur oluncaya kadar un ekleyebilirsiniz ama dikkat edin hamur sert olmasın. Yoğurma kabının ağzını hava almıyacak şekilde kapatın ılık bir ortamda yarım saat kadar mayalanmaya bırakın.
    2. Hamur mayalandığında yani hacmi iki katı kadar arttığında tezgaha alın ve hafifçe silindir haline getirdikten sonra 10 eşit parçaya bölün.
    3. Bunlardan 5'ini alıp merdaneyle tabak büyüklüğünde açın. Açılan hamurların üstüne yumuşamış tereyağını bolca sürün veya yayın. Hepsini üst üste koyun.
    4. Merdaneyle bu üst üste konulmuş hamurları birlikte normal hazır yufka büyüklüğüne gelinceye kadar açın.
    5. Bıçakla veya hamur kesme ruletiyle sigara böreğinin yufkasını keser gibi eğer büyük istiyorsanız 8 üçgen parçaya biraz daha küçük isterseniz 12 üçgen parçaya kesin.
    6. Eğer peynirli istiyorsanız; üçgenlerin geniş kenarlarına harçtan biraz yerleştirip rulo yapın. Yağlanmış veya yağlı kağıt serilmiş tepsiye yerleştirin.
    7. İsterseniz bazılarını boş da yapabilirsiniz fotoğraftakilerden çörekotlu olanlar 12 parçaya bölünerek ve boş olarak yapıldılar yani daha ufaklar diğer öndeki peynirlilere göre.
    8. Diğer 5 parça hamura da aynı işlemi uyguladıktan sonra tepsideki açmaların üzerine yumurta sürüp 200C derece fırında kızarıp kabarıncaya kadar pişirin.

    Hiç yorum yok:

    Yorum Gönder